dinsdag 18 november 2014

It's a smål world...

Ongeveer een week geleden kwam er een zeer vertrouwd klinkende vraag: “Zullen we naar IKEA gaan?”. We misten wat huishoudelijke attributen en dan konden we gelijk kijken of ze hier ook de Zweedse gehaktballetjes op het menu hadden. De beslissing was snel gemaakt. De reis iets minder. De lokale vestiging in Atlanta was omgeven met files van de avondspits. Op zich maakte dit het echte ‘IKEA - gevoel' al wat sterker. Zo heb ik eens in Amsterdam Zuid Oost op zondagmorgen in de file gestaan terwijl ik dacht dat iedereen naar Ajax – Feyenoord ging. Een misvatting toen bleek dat het overgrote deel van de auto’s rechtstreeks de parkeergarage van de IKEA instuurde. Ook hier in
IKEA (Atlanta) plattegrond
Atlanta voelde de parkeerplaats al vertrouwd met het vaste blauwgele kleurenpatroon. Dit werd binnen versterkt door een opeenstapeling van herkenningen. Eerst Småland, dan IKEA gidsen, de roltrap, dan de woonkamers, de banken, Slaapkamers bedden en dan de keukens. Allemaal in de herkenbare opstelling en uitgerust met een combinatie van Billy’s, Besta’s en Pax’en . Eindelijk was ik in de VS niet meer zoekende maar wist precies waar ik moest zijn. Toen we anderhalf uur later een verdieping lager in het magazijn in de rij voor de kassa stonden was ik er zeker van dat we door een mirakel getransporteerd waren naar andere kant van de oceaan en dat Marta en ik zo onze spullen onder de rook van de Arena zouden inladen. Zelfs de supermarkt met Zweedse zalm en snacks was precies zoals ik het verwachtte. 

Eenmaal buiten toch een teleurstelling. De wolkenkrabbers om de parkeerplaats trokken mij uit mijn droom naar beneden. Toch had ik het kunnen weten. Er waren immers kleine subtiele aanwijzingen dat we op een ander continent waren. De koelkasten en de beschikbare ruimtes daarvoor in de keukens waren heel groot. Er waren schotten bij elk bureau (zie foto) om de Amerikaanse 'cubicle kantoor cultuur' van dienst te zijn. Verder was er bij het restaurant niet de bekende drukte. In Amerika heb je blijkbaar wat meer ‘fast food’ concurrentie. De  De kwaliteit van het eten (voor zover je dat kan zeggen) leek me ook wat minder dan we in Nederlands gewend zijn. 
Wellicht levert een onderzoek van deze kleine verschillen tussen de IKEA’s overal ter wereld wel zeer interessante antropologische data op.

Mocht je willen weten hoe Amerikanen tegen IKEA aan te kijken is deze blogpost misschien een idee. Anderzijds ben ik eigenlijk nooit een IKEA interieur bij één van onze kennissen hier tegengekomen. Hun interieur is in onze ogen gauw wat klassiek. De bezoekers bij IKEA waren voornamelijk import en maar weinig echte Yanks. 

Desalniettemin is het schikbarend dat een Zweedse wereldwijde winkelketen zo goed een thuis gevoel kan opwekken. Misschien is thuis toch waar je huis is... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten