dinsdag 6 mei 2014

Road trip Nashville

Mijn ouders waren op bezoek en aangezien mijn vader nogal een country fanaat is leek het ons een goed idee een lang weekendje Nashville te plannen. Nashville ligt op zo’n 230 mijl (370 km) van Atlanta in het aangelegen Tennessee en dus nog net te doen met de auto. Zo’n autoreisje (road trip) is diepgeworteld in de Amerikaanse cultuur en een favoriete bezigheid van Amerikanen die hun hand er niet voor omdraaien om dezelfde afstand af te leggen voor een beleefdheidsbezoekje. Dus voor de volledige ervaring wij allemaal in de auto.

Nadat we de drukte van Atlanta verlaten hadden kon ik voor het eerst in mijn leven pas echt goed de cruise control gebruiken. Zonder tussenstop had ik mijn gaspedaal tot aan Nashville niet meer hoeven aan te raken. Echter hebben we een kleine aan boord dus waren we ergens net voor bij Chattanooga bij een (erg) lokaal tentje geparkeerd. Toen ik binnentrad zaten er drie mannen van een ondefinieerbare leeftijd aan de bar en ze keken allemaal op hetzelfde moment om. Ik hoorde spontaan Sergio Leone opzwellen en bereide me op een pistoolduel voor. De spanning werd verbroken toen Marta met een krijsende Lisa binnen kwam. Echter we konden haar niet daar verschonen. Volgens de barvrouw was dat niet hygiënisch en niet toegestaan door de lokale keuringsdienst van waren. Voor Lisa zelf zou het ook niet erg proper zijn geweest want ik geloof dat de parkeerplaats voor deze bar nog schoner was dan het etablissement zelf.

Nashville zelf heeft een echte Amerikaanse muziek historie. Vooral country muziek is diepgeworteld in deze stad. In elke bar of eetgelegenheid is er van sóchtends vroeg tot diep in de nacht live muziek. Een gezellige plek voor vrijgezellen feestjes of bedrijfsuitjes. Prominent in de stad is de Country Music Hall of Fame met daarom heen een echt museum. Eerlijk gezegd deed het mij allemaal nogal kunstmatig en nep aan. De franje en glitter van de tentoongestelde cowboypakjes waarmee artiesten als Roy Rogers en Lefty Frizzel (echt waar) optraden staat wat mij betreft model voor veel zaken in Amerika zelf. Ziet er snel uit maar eigenlijk nep en zonder veel inhoud. Dit wordt in Nashville nog eens extra geïllustreerd door één van haar grote attracties, een volledig nagebouwd Parthenon. Degene in Athene mag dan half vernietigd zijn, in Nashville staat hij in volledige grootte met een gereconstrueerd standbeeld van de godin Athene.
Replica Parthenon Nashville
Replica van Athena Parthenos


Een mooie tegenhanger van al deze franje is Johnny Cash. Aan de ‘man in black’ waren geen kleurige cowboypakjes of lijzige steel guitar solo's besteed. Misschien dat Cash daarom muziekgenres, continenten en bevolkingsgroepen kon overbruggen. Het kleine maar eerlijke museum ergens in een wat achterliggend steegje is wat mij betreft een aanrader. 
Johnny Cash

Geen opmerkingen:

Een reactie posten