zaterdag 18 april 2015

Woon-werkbalans

In Nederland heerst de gedachte dat in Amerika de woon werk balans erg naar de werk kant overhelt. Voor zover vind ik dat over het algemeen wel meevallen. Het is wel waar dat Amerikanen over het algemeen veel minder vakantie hebben dan in Europa maar dat is dan ook wel het enige. Dat je bijvoorbeeld in Amerika veel gemakkelijker ontslagen zou kunnen worden heb ik helemaal niets van gemerkt. Zo heb ik mijn werkgever behoorlijk zien worstelen om een niet functionerende medewerker uiteindelijk van zijn loonlijst te kunnen krijgen. Wat ik verder zie is dat in Amerika veel minder Email verkeer in het weekend is dan in Europa. Verder wordt de persoonlijke levenssfeer erg gerespecteerd. Als je afzegt voor werkafspraak wordt bijna nooit naar de oorzaak gevraagd. Dat heb ik in het vrije (en botte) Nederland wel heel anders meegemaakt. Daar was vaak één goede reden nog niet genoeg om niet in het weekend te werken. Ik denk dat deze woon-werkbalans erg van inkomen afhangt. In de lagere loonklassen zal het heel anders zijn dan bij de modale en hoger inkomens


In de grotere Amerikaanse bedrijven (met over het algemeen een rustgevende winstmarge) zie ik juist een heel andere beweging namelijk het doodknuffelen van medewerker. Dieet, kook- en knutsel wedstrijden onder werktijd. Half verplichte bijeenkomsten waar een aantal TED video’s voor zelfbewustwording worden afgespeeld. Een andere multinational in de olie heeft  als beleid om vergaderingen elk half uur te onderbreken voor een ontspanning en stretch sessie. Bij weer een andere klant zag ik daadwerkelijk dat speciale bureaukussens (ongeveer als de afbeelding) werden uitgedeeld voor een powernap onder werktijd. Het werd zelf nog gênanter toen mijn project vastliep terwijl de zwaar snurkende databasebeheerder dit met een simpele muisklik had kunnen oplossen. Bij hetzelfde bedrijf werd ook erg veel nadruk op pamflet hieronder gelegd. De 18 tips zijn op zich zelf al komisch. Maar het wordt hilarisch dat wel alle 18 adviezen systematisch heb moeten negeren om als externe binnen dit bedrijf het project op een juiste manier te kunnen afronden. 


De vaste medewerkers hebben door de inzet van ons alle adviezen gewoon kunnen volgen. Hierom heb ik nog advies 19, Huur een externe mochten de regels in gedrang komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten