Je kan veel van
Amerikanen zeggen maar in marketing zijn ze onovertroffen. Zo zijn namen van
bedrijven al slagzinnen op zich. “Two man and a van” - een verhuisbedrijf, Facebook
- social media, Burgerking - fastfoodketen, Bestbuy - electronica keten en
Teradata - software bedrijf die zich richt op opslag en verwerking van grote
hoeveelheden data. Deze naammarketing gaat verder dan alleen commerciele
bedrijven. Ook het nieuws wordt
gepresenteerd als het ware een reclame boodschap. Hier ook weer die rake
beschrijvingen: “Watergate”, “War on terror”, “Desert storm”, “Boston Bomber”
voor iemand die een bom plaatste tijdens de marathon van Boston en Governator
voor Arnold Swarzenegger. Des te korter, des te beter. En het gaat nog veel verder. Zo werd Obama’s eerste
verkiezing grotendeels gewonnen op het juist brengen van ‘YES WE CAN’.
Deze marketingcultuur heeft ook een beetje de omgang in mensen bepaald. Het is belangrijk jezelf als een aanbieding te kunnen beschrijven. Kort is beter dan volledig, positief is beter dan realistisch. Hollandse nuchterheid en bescheidenheid wordt niet begrepen of gewaardeerd. Wil je goed integreren moet je jezelf goed marketen. Op de juiste tijd, de juiste plaats en met de juiste boodschap. Nu na vele pogingen begin ik hierom morgen met :
Edwin Commandeur – Einstein meets Superman
Ik laat nog wel
horen hoe dit werkt.Veel te verliezen heb ik niet, ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten