vrijdag 7 maart 2014

Super Bowl

Een aantal weken geleden was Amerika in rep en roer. Niet de binnenlandse schulden of het gebrek aan groei van de economie bevolkte de voorpagina’s. Het was tijd voor de Super Bowl! Deze ‘champions league finale’ voor American Football (NFL) verdrong zelfs Justin Bieber naar de achtergrond.  De strijd was dit jaar tussen de Seattle Seahawks en de Denver Broncos waarbij de laatste de meeste kansen werden toegedicht. Zij hadden immers de onstopbare quarterback Peyton Manning in de gelederen. Een quarterback in het American Football is als spelmaker degene die pases gooit en de strategie bepaalt en heeft op deze manier
Peyton Manning
een grote invloed op de teamprestatie. Peyton Manning wordt algemeen gezien als de beste speler/spelmaker van het afgelopen decennium en gelet op zijn leeftijd (37) één van zijn laatste kansen op winst in het kampioenschap. In de media werd al gespeculeerd op zijn afscheidsspeach naar zijn fans alsof de Broncos al gewonnen hadden. Anderzijds was bekend dat de Seahawks de beste defensie hadden en als iemand een vuist kon maken tegenover de aanvalskracht van Manning en zijn stieren moesten het deze havikken wel zijn.

De Super Bowl is blijkbaar een sociaal evenement en dus iets wat je niet thuis alleen kijkt. Weken van te voren is men al aan het plannen welke 'Super Bowl party' je gaat bezoeken. Gezinnen worden uiteengereten over schoolmaatjes, vrienden, kennisen en familie. Een Super bowl party is daarnaast ook de uitgelezen mogelijkheid om de blits te maken met je gerenoveerde huis of hoe succesvol je bent in het verzamelen van kunst van eind 19de eeuw. De dagen voor het evenement lieten de uitpuilende winkelwagentjes in supermarkten zien dat niemand hierbij over één nacht ijs gaat. Gelukkig werden wij op het laatste moment door een collega uitgenodigd en ik verheugde me om dit van nabij mee te maken.

Na de verplichte rondleiding door het huis en een uitgebreid buffet verzamelden we ons alle bij de televisie. Hier was net het laatste reclameblok (voor de aftrap)begonnen. Toen na het laatste spotje het stadion in beeld kwam ging tot mijn verbazing iedereen weer vrolijk verder waar hij mee bezig was, Het buffet, video games, een derde tour van het huis of een laatste email van het werk. De meeste hadden voor de wedstrijd zelf nauwelijks interesse.  Wat blijkt is dat de reclameblokken rond de Super Bowl uitzending veel populairder zijn dan de wedstrijd zelf. De uitzendtijd is namelijk zo duur (4 miljoen dollar per halve minuut!) dat marketeers zich behoorlijk uitsloven om de boodschap memorabel te maken. Blijkbaar waren de reclameproducenten dit jaar behoorlijk uit vorm getuige het teleurgestelde commentaar na een aantal blokken. Ook de volgende dag werden de reclame blokken nog in-den-treure besproken op radio stations en bij de koffieautomaat. Door vele werd het spotje van Budweiser als meest spectaculair aangeduid. Voor de rekenaars onder ons, alleen het uitzenden van dit spotje kostte dus zo'n 30 miljoen dollar.  




Veel beter dan het uiteindelijke kampioenschap dat nooit een wedstrijd werd. De Broncos konden geen deuk in de hechte defensie van de Seahawks maken, stapelden fout op fout en stonden halverwege al een straatlengte achter. Peyton Manning leek al snel de handdoek in de ring te hebben gegooid. Het werd 43-8 voor Seattle.  Manning kreeg toch nog een record achter zijn naam. Hij zou de meeste verliespartijen in de playoffs voor een quarterback achter zijn naam hebben (er is altijd wel een statistiek die wordt verbroken).

Tenslotte was de reclame stunt van een grote concurrent van mijn werkgever opvallend. Zij hadden hun ‘in memory technologie’ ingezet om de uitslag te bereiken (super bowl game predictions). Zij kwamen op Seahawks 23 vs Bronco’s 26. Bijna goed... Het beste vermaak is leedvermaak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten